Licitația onestă Vickrey

licitatie
Licitația onestă Vickrey
3 cititori au dat 4.3

La nivel teoretic, licitațiile Vickrey aduc avantaje atât vânzătorului, cât și cumpărătorului: cumpărătorul nu plătește mai mult decât valoarea reală a obiectului, iar vânzătorul primește cel mai bun preț posibil.
Google AdWords funcționează după modelul licitației Vickrey.

Mecanismul licitației Vickrey pentru un singur obiect:
Ofertanții licitează prețul obiectului licitat în secret.
Câștigă licitația cel care licitează cel mai mare preț; el va plăti cel de-al doilea mai mare preț licitat.
De exemplu, dacă cel mai mare preț licitat este 10 lei, iar următorul preț licitat este 8 lei, câștigătorul va plăti 8 lei, deși a licitat 10 lei. În felul acesta cel care licitează este întotdeauna sincer, și nu poate interpreta greșit valoare obiectului licitat. Din perpectiva unui ofertant, valoare licitată determină doar dacă va câștiga licitația, dar nu și valoarea pe care o va plăti. El poate câstiga numai atunci când licitează suma pe care o consideră a fi valoarea reală a obiectului licitat.

Exemplu:
Vom numi licitație clasică licitația în care câștigă ofertantul care licitează suma cea mai mare.

Să luăm exemplul unei licitației „clasice”: 3 ofertanți licitează în secret pentru un obiect: Maria licitează 3 lei, Vasile 5 lei și Ion 7 lei.
Ion câștigă licitația.
Ion credea că obiectul licitat valora 9 lei. În realitate, ar fi plătit chiar și 9 lei, dar intuia că Maria și Vasile nu vor licita mai mult de 7 lei.

Într-o licitație Vickrey, Ion licitează mai mult de 7 lei, pentru a-și asigura câștigarea licitației. El licitează 9 lei știind că dacă va câștiga va avea de plătit doar al doilea cel mai mare preț licitat.
Dacă se respectă scenariul licitației „clasice” și al doilea cel mai mare preț licitat este 5 lei, atunci Ion va plăti doar 5 lei. Totuși, este posibil ca Vasile să liciteze mai mult, urmând strategia lui Ion.

Într-o licitație secretă „clasică”, ofertanții nu licitează valorile oneste ale obiectelor, știind că pentru a câștiga trebuie doar să îi învingă pe ceilalți participanți și trebuie să plătească doar valoarea licitată.

De exemplu, în licitația clasică, dacă Ion crede că al doilea cel mai mare ofertant va licita doar 2 lei, el va licita doar 2 lei și un ban.
În modelul licitației Vickrey, chiar dacă Ion crede că al doilea cel mai mare ofertant va licita doar 2 lei, el poate licita mai mult decât 2 lei și un ban, știind că va avea de plătit doar 2 lei în cazul în care câștigă. Dar, licitând mai mult decât 2 lei și un ban, el poate câștiga chiar dacă al doilea cel mai mare ofertant va licita mai mult de 2 lei, atâta timp cât al doilea cel mai mare ofertant rămâne pe poziția a doua.

Punctele slabe ale licitației Vickrey
1) Ofertanții pot colabora și influența soarta licitației.
2) Un ofertant își poate crea două profiluri: cu un profil se poate asigura că va câștiga licitația, iar cu celălalt își poate micșora suma de plată.

Referințe
The Lovely but Lonely Vickrey Auction, Lawrence M. Ausubel and Paul Milgrom
Blog Mike Brandly
Max-pedia

Alte articole din aceeași categorie

Ți-a plăcut articolul? Urmărește-ne pe Twitter @Streptococcul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste taguri și atribute HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>