Indivizii sociabili evoluează mai repede?

9 cititori au dat 3.4

Cercetătorii de la Imperial College London au demonstrat, printr-un experiment in vitro cu diferite tipuri de bacterii, că adaptabilitatea la medii noi este influențată de interacțiunile specifice dintre participanți.

Înțelegerea modului în care speciile se adaptează la medii noi este importantă atât pentru teoria evoluției cât și pentru prezicerea și gestionarea răspunsurilor ecosistemelor la schimbările din mediul înconjurător. În acest sens, studiile anterioare au analizat adaptabilitatea la medii noi  în contextul unei singure specii. Nu este clar dacă aceste studii au fost realiste și dacă rezultatele lor ar fi fost valide pentru populații întregi.

În noul studiu, cercetătorii de la Imperial College London au folosit cinci tipuri de bacterii si le-au analizat atât separat, cât și împreuna timp de 70 de generații. Rezultatele lor arată că bacteriile au evolutat mai mult atunci când au fost cultivate în mediile în care se găseau mai multe tipuri de bacterii, decât atunci când au fost cultivate în izolare. Mai mult, speciile s-au diferențiat prin felul în care au folosit resursele de hrană și felul în care au folosit deșeurile altor bacterii. Speciile care au evoluat împreună au folosit mai mult din resursele de hrană avute la dispoziție și astfel au devenit mult mai productive decât speciile care au evoluat în izolare.

Studiul arată că interacțiunile dintre specii au un efect major în dinamica evoluției.

Ar fi extrem de dificil să repetăm același experiment folosind organisme mai complexe, cum ar fi mamifere sau oameni. Intuitiv, rezultatele experiemtelor ar trebui sa reflecte rezultatul experiemtului cu bacterii de la Imperial College London. Asta ar însemna că indivizii sociabili evoluează mai repede?

Rezumat din PLoS Biology, 15 Mai 2012 – Species interactions alter evolutionary responses to a novel environment